Хипотези или историята на Су-34

Хипотези или историята на Су-34

 

Историята за създаване на "Су-34" започва много отдавна. Тя е продължение на започнатият и незавършен проект с условно обозначение "Т-10КМ-2", основната идея на който е да се създаде двуместен самолет с универсална платформа с двама един до друг разположени пилоти. Първото реално извършено действие започва през 1986 година с пускането за изработка на четири машини. Първата изработена машина Т10В е подложена на статически през 1988 година. След неуспешно тестове са направени някои корекции и първият опитен образец борд 41/Т10В-03 е подложен на статически изпитания. Този път опитът е успешен и новата машина „Проект Су-27ИБ“ с заводско обозначение „Т10В“ започва своето развитие. Третата машина е сглобена и на Т10В-1/борд 42/ е сглобена и излита на 13 април 1990 година. По време на лятната си отпуска през август 1990 година Горбачов, посещава базите на Черноморският флот. Бомбардировача се изпитва на близо и разработчиците от "Сухой" решават да демонстрират машината пред Горбачов, с надеждата, че ще бъдат отпуснати пари за развитие на проекта. По време на пребиваването на Президента на СССР на самолетоносач от Черноморският флот, бомбардировача се появява над кораба и имитира кацане. Това и излязлата в московските вестници снимка успява да заблудят чуждите разузнавания, че се разработва двуместен палубен изтребител. За съжаление обаче СССР се разпада и няма средства за довършване на четвъртата машина и тя излита едва на 18 декември 1993 година. Изпитанията продължават и комисия приема проекта. Отпуснати са средства за изработка на пет самолета/ установъчна серия./ Бавно и мъчително машините се сглобяват. До като трае този процес се правят и непрекъснати промени. Проекта започнат преди около 10 години вече морално остарява и липсата на средства се отразява благоприятно, в смисъл, че се произвеждат почти уникални образци. През 2001 година настъпва прелом в Русия и за първи път са отпуснати средства за бъдещи разработки. Изведнъж „Проект Су-27ИБ“ се оказва в най-благоприятно положение. Започва тотална преработка на проекта и последните две машини от установъчната серия са направени на световно ниво. Единственото, което липсва на бомбардировача е нов мощен двигател. Ето как се развива сглобяването на машините:

 

Тип.......Сериен номер........ Бордови номер........ Първи полет

10В-4....01-04.......................44..............................14 юли 1994 година

10В-5....01-05.......................45..............................24 декември 1994 година

10В-6....01-06.......................46..............................27 декември 1997 година

10В-7....01-07.......................47..............................22 декември 2000 година

10В-8....01-08.......................48..............................20 декември 2003 година

 

През декември 2004 година приключват държавните изпитания и през 2005 година е сключен три годишен договор за доставка на 24 машини до края на 2008. Четири от тях са предназначени за Центъра в Липецк и 20 за първият полк с две ескадрили от по 10 бомбардировача. Държавната комисия препоръчва да се направят някой промени в конструкцията и решава за двигател да се използва загубилият битката за „Су-35“ на НПО“Салют“ „АЛ31Ф-М1“. Въпреки че разработката на двигателят закъснява през 2005 година са пуснати първите 6 самолета за изработка. В началото на 2006 годината първите самолети са готови, но още няма серийни двигатели за това на първите два монтират старите АЛ31Ф серия 30. През лятото първата двойка прави първите си полети. В края на годината вече първите серийни двигатели започват да пристигат и те започват да се монтират на трите самолета от „установъчната партия“ и първите два серийни бордове 01 и 02. Формално последните два борда са предадени официално на 16 декември 2006 година ВВС на Русия, но изпитанията тепърва предстоя. Петте самолета правят интензивни тестове и в началото на лятото държавната комисия приема самолета с новият двигател. На 3 август 2007 година бордове 01 и 02 са предадени на Центъра в Липецк. По същото време двигателят „АЛ31Ф-М1“ се монтира и на вторият полк модернизирани самолети Су-27СМ2“ и двигателите не достигат. До края на годината 2007 са предадени планираните 8 самолета Су-27СМ2“, на които е даден приоритет и повече от 10 готови „Су-34“ остават в завода. В началото на 2008 година е сключен нов договор според, който от 2009 година до 2013 година трябва да се изработят 32 бомбардировача. Те трябва да бъдат с новият двигател „АЛ31Ф-М2“, чиито серийното производство, трябва да започне през 2009 година. Като програмата е два самолета през 2009, 6 самолета през 2010 и по осем през следващите три години.

 

Като в началото на 2014 година трябва да е превъоръжен и втори полк с три ескадрили „Су-34“ по 10 самолета и 2 трябва да отидат в Липецк. През август месец на 2008 година се случва инцидент, при който тежко е повреден, а може би и унищожен един „Су-34“. Това забавя доставките на самолета и за цялата година е предаден само един самолет борд 03 през декември.

 

Самолетите от първият договор са върнати в завода с изключение на трите в Липецк. През 2009 година започва изработката на самолети от новата серия. Интензивно се тестват с новите двигатели „АЛ31Ф-М2“, които са монтирани на два от бордовете 01 и 03, както и на предсерийните 46, 47 и 48. В края на годината са предадени два борда със старите двигатели „АЛ31Ф-М1“ 04 и 05, но всичко друго по тях, е така да се каже модернизирано.

 

През тази година изработката на 6 предвидени по вторият договор върви по план. През лятото приключиха тестовете на петте самолета в Ахтубинск и самолетът „Су-34/М/“ с двигатели „АЛ31Ф-М2“ е приет, като самолет по втория договор и за втория полк.

 

Сега на 6 бомбардировача са поставени новите двигатели и правят интензивни заводски тестове. До края на годината ще бъдат предадени. Така, че в момента Русия разполага с 20 бомбардировача „Су-34“ по първи договор, неизвестно, колко от тях са в състояние да летят, 5 в Липецк и още 6 по втория договор, които ще бъдат предадени до края на годината.

 

Понеже вече е невъзможно да се крие Погосян се „изпуска“, че първите два от партидата са предадени в края на 2009 година и сега ще бъдат предадени още 6. Следват още 24, които ще бъдат предадени по 8 на година през 2011, 2012 и 2013 година. Всичко върви по план и се очаква още един договор за 10 самолета през 2014 година. Така, че в началото на 2015 година Русия ще разполага с 6 ескадрили от 10 бомбардировача или общо 60 самолета в строевите части. Пред следващите 5 години ще бъде сключен нов договор за доставка на 90 самолета или на 01 януари 2020 година Русия ще разполага с 15 ескадрили по 10 самолета или общо 150 самолета „Су-34“.

 http://media.snimka.bg/7582/021420142-big.jpg

 

Това е рисунка от призентацията, която описва развитието на двигателите на НПО"Салют". От нея се вижда, че до момента „АЛ31Ф-М1“ е монтиран на серийни самолети "Су-27СМ", "Су-30", "Су-33" и "Су-34". Вторият двигател „АЛ31Ф-М2“ е монтиран само на серийни "Су-34", но мисля, че скоро и другите ще бъдат с него.

 

Източник: 

Марко Марков

http://www.airgroup2000.com/forum

ноември 2010 г.




{START_COUNTER}